Jak radzić sobie z nadciśnieniem??

Choroby krążenia towarzyszą nam od wielu lat i są główną przyczyną śmierci zarówno w Polsce, jak i na świecie. Dlatego bagatelizowanie problemu może doprowadzić do zawału serca, udaru mózgu czy nagłego zgonu. Co drugi mężczyzna ma za wysokie ciśnienie krwi. Ponad połowa chorych jest tego nieświadoma. Warto więc zapoznać się ze sposobami na zdrowe serce jak najdłużej.

Nadciśnienie

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Regularne spacery, bieganie pozwoli unormować ciśnienie krwi. Wytrenowany organizm przyzwyczajony do wysiłku potrafi bardzo szybko obniżać ciśnienie krwi. Serce jest mięśniem i z tego względu potrzebuje regularnego treningu.  Wybór aktywności powinien być dostosowany do kondycji i wydolności fizycznej. Może to być szybki marsz, nordic walking, czyli marsz z kijkami, bieganie, pływanie, jazda na rowerze, aerobik. Aktywność fizyczną  należy zwiększać stopniowo,  oznacza to, że ćwiczymy kilka razy w tygodniu przez co najmniej 15 minut z dużą intensywnością powodującą przyspieszenie tętna do 130 uderzeń na minutę. – Nawet zwykły spacer może okazać się dla Twojego serca zbawienny.

DIETA

Duży brzuszek u Panów  jest szczególnie groźny , ponieważ odkłada się w obrębie klatki piersiowej i jamy brzusznej.  Zdrowa dieta pozwala unormować krążenie krwi w organizmie. Dieta powinna zawierać produkty pełnoziarniste (ciemne pieczywo, płatki, kasze), makarony lub ziemniaki, warzywa, owoce, ryby morskie, niskotłuszczowy nabiał i w ograniczonej ilości chude mięso (kurczak i indyk bez skóry, chuda wołowina, dziczyzna). Polecanym tłuszczem są oleje roślinne (słonecznikowy, kukurydziany, rzepakowy) i oliwa oraz margaryny miękkie.  Dla kobiet w wieku powyżej czterdziestki prawidłowa ilość wapnia w menu nie powinna przekraczać ok. 1200 mg wapnia dziennie. Wcale nie musisz na siłę pić mleka – doskonałym rozwiązaniem będą jogurty, kefiry, maślanki czy sery lub nawet zielone warzywa liściaste, które zawierają mnóstwo tego cennego składnika. Pamiętaj przy diecie najważniejsze są regularne posiłki  bez skłonności do podjadania.

PAPIEROSY

Każdy wypalony papieros nasila rozwój miażdżycy. Rzecz jasna rzucenie papierosów nie jest proste, ale przy odpowiedniej motywacji jest realne. Dodatkowo można proponować dostępne w aptekach bez recepty środki odzwyczajające od papierosa w postaci gumy do żucia, inhalatora i plastrów przezskórnych, które zawierają określoną dawkę nikotyny łagodzącą lub eliminującą objawy głodu nikotynowego. Zazwyczaj argumentem do rzucenia palenia jest stan krytyczny organizmu. Szkodliwe może być już samo przebywanie w otoczeniu dymu tytoniowego – wbrew pozorom u palaczy może rozwinąć się tolerancja na toksyczną nikotynę.

ALKOHOL

Niewielka dawka alkoholu opóźniają rozwój miażdżycy. Korzyści te mają szansę ujawnić się wówczas, gdy tygodniowo mężczyzna wypija niewielkie ilości W naszym kraju nadużywanie alkoholu jest wciąż dużym problemem społecznym. Dlatego niewskazane jest propagowanie wśród pacjentów alkoholu jako remedium na miażdżycę, ponieważ łatwo jest dozwolone dawki alkoholu przekroczyć, a to niweluje działanie ochronne na naczynia krwionośne. Niestety nawet najmniejsza dawka alkoholu ma bezpośredni wpływ na wzrost ciśnienia tętniczego – jeśli masz z tym problem, musisz ograniczyć picie drinków lub w ogóle z nich zrezygnować.

STRES

Stres towarzyszy nam w codziennym życiu ponieważ to on stymuluje nas do działania, poprzez wydzielane hormony: adrenalinę i hormony kory nadnerczy. Hormony te działają na układ krążenia, przyspieszając rytm serca, podnosząc ciśnienie krwi i zwężając naczynia krwionośne. Im więcej stresów przeżywamy, tym bardziej nasze serce i naczynia są obciążone. Dlatego należy mierzyć zamiary na siły oraz podejmować działania rozładowujące stres i napięcie, np. nauczyć się dystansować od pracy, oddawać się relaksowi lub ulubionym zajęciom sportowym. Kiedy stres się powiększa, twoje ciało jest w ciągłym trybie walki lub ucieczki. Na poziomie fizycznym oznacza to szybsze tętno i zwężone naczynia krwionośne.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *