Właściwości zielonej herbaty i jej wpływ na odchudzanie.

Większość z nas wie, że herbata pochodzi z Chin, Sir Lanki (Ceylon) i Indii, mniej znane są herbaty z Kenii, Malawi, Argentyny, Indonezji, Wietnamu i Turcji. Zarówno zielona, jak i czarna herbata pochodzą z tej samej rośliny – Camellia Sinensis. Po zebraniu, liście rozkładane są na dużych stołach, gdzie tracą nadmiar wody, po to, by stały się miękkie i delikatne, co pomaga w ich późniejszym krojeniu. W przypadku czarnej herbaty proces ten może trwać do czasu, gdy liście nabiorą brązowej barwy, po czym zostają one podgrzewane, by zatrzymać proces fermentacji. Zielona herbata poddawana jest krótszemu procesowi utleniania, a czasami nawet jest on pomijany, dzięki czemu utrzymuje ona swój zielony kolor i delikatny smak.

Właściwości zielonej herbaty i jej wpływ na odchudzanie.

Właściwości zielonej herbaty

Herbata jest drugim po wodzie najczęściej spożywanym napojem na całym świecie. Po wypiciu zielonej herbaty w naszej krwi znacząco podnosi się poziom ważnych w kontekście profilaktyki przeciwnowotworowej przeciwutleniaczy. To związki, które chronią komórki organizmu. Zapobiegają m.in. ich mutacjom, które prowadzą do raka. Dlatego napój ten słynie z właściwości antynowotworowych.

Napar zielonej herbaty najbardziej znany jest jednak ze swoich właściwości wspomagających odchudzanie, zwłaszcza w okolicach talii. Skąd to działanie? Katechiny wraz z teiną podkręcają termogenezę, czyli produkcję ciepła w organizmie, a to przekłada się na wzrost tempa przemiany materii o 4% nawet na całą dobę. Zielone liście herbaty zawierają stymulujący związek podobny do kofeiny, tu nazywany teiną. Teina to substancja psychoaktywna wywołuje wiele korzystnych reakcji naszego organizmu. Przede wszystkim jej główną rolą jest pobudzenie i stymulacja ośrodkowego układu nerwowego. Tym samym picie herbaty dodatnio wpływa na zmniejszenie uczucia zmęczenia oraz poprawę koncentracji.

Zielona herbata –parzenie

Smak herbaty ocenimy dopiero po kilku drobnych łykach. Mówi się że dopiero trzeci łyk to kwintesencja smaku. Każdą herbatę, czarną, zieloną, czy białą,  należy parzyć odpowiednio do jej rodzaju. Poza tym sposób parzenia jest zależny od wielkości liści herbacianych w suszu – im liście herbaty większe i bardziej zwinięte, tym herbatę należy parzyć dłużej. Zielone herbaty smakują lepiej, gdy zaleje się je wodą gorącą, ale nie wrzącą – w temperaturze od 60 do 90 stopni Celsjusza – w zależności od gatunku i wielkości liści.

Ważne, by podczas parzenia dzbanek lub szklanka były przykryte, a napar – spożyty w krótkim czasie. Inaczej antyoksydanty ulegają utlenieniu i są mniej skuteczne, co można poznać po tym, że napar ciemnieje.Liściastą herbatę możesz zalewać wodą nawet 3 razy – wypłukują się z niej wtedy nowe porcje przeciwutleniaczy. Pierwsze parzenie powinno być krótkie; daje napar pobudzający. W następnych, dłuższych parzeniach, zyskuje się napój o działaniu uspokajającym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *