Źródło witaminy „D”- Dlaczego warto przyjmować witaminę „D”

Witaminy powszechnie znane odpowiadają za gospodarkę organizmu. Witamina „D” powszechnie kojarzona jest z profilaktyką krzywicy i osteoporozy. Mało kto wie, że witaminy D nie powinno zabraknąć również w diecie osób odchudzających się, gdyż pomaga pozbyć się zbędnych kilogramów. Witamina wytwarzana jest w skórze pod wpływem słońca, więc taka możliwość mamy zazwyczaj tylko latem. Zimą wprowadzajmy dietę, która wzbogaci nas w witaminę D wykonującą w naszym organizmie wiele ważnych funkcji. To, gdzie występuje witamina D i które produkty zawierają jej najwięcej dowiecie się poniżej.

Witamina „D”

Pełni istotną role w gospodarce człowieka.  Pobudza wchłanianie wapnia i fosforu, dzięki czemu ma ogromny wpływ na prawidłowe kształtowanie się kości u dzieci i niemowląt, oraz na ich odpowiednią gęstość. Zapobiega nadciśnieniu, chorobie serca, anemii oraz cukrzycy. Bardzo ważne jest by organizm został zaopatrzony w odpowiednią dawkę witaminy D, ponieważ zarówno nadmiar jak i niedobór mają negatywny wpływ na zdrowie człowieka. Aż 95 procent Polaków ma niedobór witaminy D. Lekarze biją na alarm, ponieważ jej znaczenie dla naszego organizmu jest bardzo duże. Witaminy są niezbędne dla naszego zdrowia i powinny być dostarczane z pożywieniem lub w postaci suplementacji

Kości I Zęby

Regulacja gospodarki wapniowej oraz mineralizacja tkanki kostnej  to główne zadania witaminy D. Wspomaga wchłanianie ( wapnia i Fosforu) w celu prawidłowego funkcjonowania układu kostnego i zębów. Jej niedobór doprowadza więc do zaburzeń w organizmie. Utrzymanie normy witaminy D w organizmie umożliwia także prawidłowe działanie układu nerwowego i mięśniowego.

Witamina D antidotum na alergię

Dzięki niej wzmacniamy  układ odpornościowy organizmu. W chorobach alergicznych witamina D zwiększa produkcję przeciwalergicznych i przeciwzapalnych cytokin wytwarzanych przez komórki immunologiczne, które mają działanie silnie przeciwzapalne i przeciwalergiczne. Dobre zaopatrzenie w codzienna dawkę witaminy D uchronia nas przed chorobami alergicznymi np. z katarem siennym, astmą oskrzelową.

Jak przyjmować i czego unikamy

Niejedna kobieta  ma niewystarczający  poziom witaminy w organizmie, co jest wynikiem m.in. szerokości geograficznej, jaką zamieszkujemy. Współpraca witamin „D” i „K” skutecznie chroni przed osteoporozą, wpływa na utrzymanie zdrowych kości i zębów. Źródłami witaminy K w pożywieniu są zielone liściaste warzywa, oleje roślinne i ziarna zbóż. W aptekach znajdziemy również preparaty łączące te dwie witaminy. Błędem jest przyjmowanie witaminy D na czczo. Najlepiej sprawdza się w towarzystwie tłuszczów roślinnych ponieważ poprawiają  drogę do każdej komórki. Suplementy z  witaminą D tak jak w przypadku wszystkich leków najlepiej popijać przegotowaną wystudzoną wodą.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *